'Blokken bouwen, blokken bouwen...'
Wie zo kennis gemaakt heeft met het vak Kleuteropvoeding, wist in eerste
instantie niet wat hem of haar overkwam.
Zijn we niet op de universiteit aangekomen, juist om het samen zingen
van kinderachtige liedjes achter ons te laten, en ons te gaan verdiepen in bloedserieuze
materie en droge theorieën? Is het niet daarvoor dat we getekend hebben?
Dat we leerden inzien dat blokken bouwen aan het fundament van onze
opleiding raakt, en dat theorieën ook hun grenzen hebben, dat we zelfs deze
grenzen mochten bevragen en er even vlotjes mochten overspringen als Fran over
de bok gaat, hebben we te danken aan Professor Spoelders. Hij was het die met harde hand en met een bokaal
vol kleurige visjes, met strenge rechtvaardigheid én met een kwinkslag, - maar
nooit zonder een kopje koffie – studenten uit alle hoeken van het land, maar
toch vooral de West-Vlamingen onder ons, schrik wist aan te jagen, en hij was
het die een luisterend oor over had voor onzinnige stageprojecten en nog veel
minder zin houdende thesisonderwerpen. Om ze dan even begrijpend de grond in te
boren, dat dan weer wel.
Van Professor Spoelders leerden we dat Antwerpen ‘t stad is, en de rest
parking, dat Interculturele Pedagogiek als vak op net zoveel slaat als buitenlandse
ouders die gedwongen Nederlands met hun kinderen praten, en dat de vakgroep
Onderwijskunde maar beter ver uit de buurt blijft, het liefst helemaal aan de
overkant van de straat.
Maar hij bracht ons ook de liefde voor het vak bij, en
getuigde daarbij van zoveel passie en enthousiasme dat het moeilijk werd hem
hier in niet te volgen. En zo namen we
tijdens de eerste stage geheel onervaren een volledige kleuterklas op
sleeptouw, om in de jaren daarna te vertrekken naar Vietnam en naar Cuba, naar
Suriname, naar Bolivia en – voor de échte waaghalzen onder ons – zelfs naar
Brussel.
Zo leerden we
vanzelfsprekendheden bevragen en kritiek uiten, niet in het minst op onze eigen
argumenten, en kregen we er persoonlijkheidsvorming voor niets bij.
Zo kwamen
we de legendarische gebouwen aan de Dunantlaan binnen als studentjes en
verlieten we ze als pedagogen, ook al is het nog steeds voor niemand echt
duidelijk wat dat precies betekent.
Spoelders, of Spoelie voor zijn teerbeminde studenten, werd voor ons les
na les en jaar na jaar meer dan een professor in wiens gunsten we probeerden te
vallen en wiens oordeel we vreesden, hij werd een mentor en een pedagogisch
ijkpunt, en bovenal een voorbeeld voor ons allen. Terugdenken aan de
pedagogiek zonder aan Prof. Spoelders te denken is een onmogelijke opdracht
geworden, en we danken hem daarvoor.
Mocht u zich ooit afvragen wat er van ons geworden is, hoe we in het
leven zijn komen te staan en welke wegen we kozen te bewandelen, bedenk dan dat
u ons geen betere basis, geen betere bril om naar de wereld te kijken en geen
betere manier om ze te bevragen had kunnen geven, en laat deze gedachte dan
los. Want niets is zo onvoorspelbaar als een student, en maar goed ook.
Lady Bird
Geen opmerkingen:
Een reactie posten